fbpx

Tips om efficiënter te werken in Word

Geschatte leestijd: 3 minuten
Word is veel meer dan een tekstbewerkingsprogramma. Hieronder lees je tips om efficiënter te werken met Word!

Download hier  een overzicht van de meestgebruikte Sneltoetsen voor Word, handig op aan A4.

Alineateken

Door het Alineateken (of Pilcrow, ) aan te zetten worden verborgen tekens zoals spaties, tab en enters weergegeven en krijgt u goed inzicht in de opbouw van de tekst. Onduidelijke inspringingen en plotselinge opmaak verandering worden ineens een stuk begrijpelijker.

Met de sneltoets ctrl-shift-8 zet u het alineateken aan of uit.

Harde en zachte enter

Er zijn twee soorten enter die u kunt gebruiken, we noemen dit een harde of een zachte enter. Door alleen op de enter toets te drukken kiest u voor een harde enter, welke een nieuwe alinea aanduidt. Door eerst de shift toets ingedrukt te houden en vervolgens op enter te drukken (shift-enter), kiest u voor een zachte enter welke een witregel in de huidige alinea aanduidt. Een alinea is vaak niet zichtbaar, tot je bijvoorbeeld wat witregels weghaalt en de opmaak ineens verspringt! Word voegt nu de tekst van beide (aparte) alinea’s samen past de nieuwe tekst aan naar de huidige opmaak van die alinea.

Pagina-einde

In een document waar je verschillende hoofdstukken gebruikt wil je vaak dat een volgend onderdeel op een nieuwe pagina begint. Door eerst de ctrl-toets ingedrukt te houden en vervolgens op enter te drukken (ctrl-enter), kies je voor een pagina einde, alles ná de pagina einde komt automatisch bovenaan de volgende bladzijde.

Zoeken en vervangen

Indien u een veelgebruikte term in een tekst wilt vervangen kan dat eenvoudig met de zoeken en vervangen functie. Gebruik de toetsen ctrl-h om de functie op te roepen of gebruik de knop in het tabblad Home. In het eerste vak typt u de tekst die u wilt opzoeken en vervangen, in het tweede vak typt u de tekst die u wilt plaatsen. U kunt met ‘Alles vervangen’ direct de wijzigingen voor het gehele document doorvoeren. Met ‘Volgende zoeken’ zoekt u eerst naar de tekst en kunt u daarna kiezen voor vervangen.

Bekijk ook dit instructie filmpje van Microsoft.

Wijzigingen bijhouden

Zodra er meerdere personen aan een document werken kan het prettig zijn om te zien welke wijzigingen zijn aangebracht. Met de functie ‘wijzigingen bijhouden’ wordt dit inzichtelijk. Dit instructiefilmpje van Microsoft laat duidelijk zien hoe het werkt.

Opmaak stijlen

Je kunt in de opmaakstijlen een standaard opmaak vastleggen, welke je vaak gebruikt. Denk hierbij aan lettertype, lettergrootte maar ook regelafstand en opsommingen. Naast een opmaak voor je normale tekst, kun je ook vastleggen hoe een kop, subkop of hyperlink eruit moet zien. Klik met de rechtermuisknop op een stijl in de galerie Stijlen en klik vervolgens op wijzigen om aanpassingen te maken.

Vergelijken van documenten

Het is mogelijk om twee documenten met elkaar te vergelijken, bijvoorbeeld een herziene versie van een contract die u ontvangt, om te kijken wat de verschillen zijn met het eerdere document. Kies voor de optie Vergelijken in het tabblad Controleren. Afhankelijk van wat u wilt vergelijken, kiest u de juiste optie. Zodra u twee documenten heeft geselecteerd en gaat vergelijken, verschijnt links in beeld zeer overzichtelijk de verschillen tussen de documenten.

Deel deze post
Deel op facebook
Facebook
Deel op pinterest
Pinterest
Deel op linkedin
LinkedIn
Deel op whatsapp
WhatsApp

Altijd direct
Het laatste nieuws ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

The Sourcing Company maakt altijd en overal werken in de cloud voor al jouw werknemers mogelijk. Wij zoeken naar de best passende en grensverleggende ICT-oplossingen om je zorgeloos te kunnen laten werken.

© 2020 – The Sourcing Company – Alle rechten voorbehouden

Website ontwikkeling: Medialoods