Multi Cloud of Multi Chaos? 5 bruikbare tips voor Cloud controle

Het woord ‘veel’ (of multi) kent zowel positieve als negatieve klanken. Zo zijn ‘veel geld en veel klanten’ behoorlijk fijn, maar veel toeleveranciers of veel rekeningen een stuk minder. Maar hoe sta je tegenover de term Multi Cloud? Is het plezierig dat er steeds meer applicaties in de Cloud draaien, of ontstaat er een wirwar van digitale Cloudsystemen die niet met elkaar praten en waar je het overzicht van kwijt bent? Daarom deze vijf bruikbare tips om controle op Cloudoplossingen te houden en niet zomaar ad hoc op elk Cloudaanbod te reageren.

shutterstock_1264480996

Tip 1: Denk strategisch bij elke Cloudbeslissing

Ga je af op het feit dat een leverancier zegt dat Cloud de juiste oplossing is voor jouw bedrijf? Of heb je bij elke Cloudbeslissing nagedacht of het wel een antwoord biedt op het verbeteren van de meest cruciale applicaties en diensten van jouw bedrijf? Een Cloudstrategie helpt je om gefundeerde beslissingen te nemen. Wat heeft bijvoorbeeld jouw voorkeur; de ‘fun’ van een app, of het gegenereerde business resultaat door middel van de app? Goede beslissingen zijn altijd een afgeleide van goed nadenken vooraf.

Tip 2: Zorg ervoor dat de medewerkers klaar zijn voor Cloud

De keerzijde van steeds meer applicaties in de Cloud is dat medewerkers al die veranderingen letterlijk niet meer kunnen bijbenen. Het is net zoals ‘de zwakste schakel’. Als er bijvoorbeeld één topmanager niet meegaat met de verandering, dan blijven traditionele werkpatronen bestaan. De lange vergaderingen blijven, net zoals het filerijden naar kantoor. Terwijl het vergaderen eenvoudig en veel goedkoper online had gekund.

Tip 3: Verdiep je in het aanbod van huidige leveranciers

Multi chaos wordt ook voorkomen door bij elke Cloudoverweging als eerste in gesprek te gaan met bestaande leveranciers. Deze derde tip zorgt er onder andere voor dat er een grotere kans is dat applicaties en systemen met elkaar integreren. Of anders gezegd, er ontstaat een homogener geheel. Dit wordt nog eens versterkt als je binnen het bedrijf een lijst van voorkeurleveranciers maakt.

Tip 4: Breng de huidige kosten en voordelen in kaart

“Een abonnement van onze Clouddiensten is veel goedkoper, in plaats van on-premise servers”. Dit is zomaar een opmerking die je gehoord kunt hebben, maar het echte antwoord ken je pas als je precies weet wat je nu betaalt en welke voordelen het je biedt. Noteer huidige kosten en voordelen en het liefst zo uitgebreid mogelijk.

Tip 5: Let op compliancy

Het is alweer één jaar geleden; op 25 mei 2018 ging de nieuwe AVG wetgeving in. Cloud controle betekent ook dat je controleert waar de Cloudprovider jouw data opslaat, maar ook waar het naartoe verplaatst kan worden.

Een gecontroleerde Cloudaanpak?

Wildgroei van Cloudoplossingen voorkomen is voor veel ondernemers best een uitdaging. Zeker omdat medewerkers ook zelf allerlei Clouddiensten kunnen aanschaffen via apps. Maar hoe houd je dan controle en de regie? Dat is waar we je graag bij helpen. Overigens kan dat helpen ook in een Cloud omgeving.

Neem contact op met onze servicedesk via e-mail: servicedesk@thesourcingcompany.nl of bel op telefoonnummer: 088 – 7711 007

By The Sourcing Company | May 7th, 2019

About the Author: The Sourcing Company

The Sourcing Company

Meest recente berichten