Geef jij eerste hulp bij samenwerking en verandering?

Kan iedere medewerker de digitale veranderingen wel bijbenen? Organisaties veranderen razendsnel de manieren waarop we met elkaar samenwerken. Ben je eindelijk ergens aan gewend dan komt de volgende verandering alweer voorbij, is hoe sommigen het zullen ervaren. Daarom staat nu eens niet de techniek maar de gebruiker centraal in deze blog.

shutterstock_444269305

Meer applicaties dan ooit tevoren

Werkgevers willen productievere medewerkers en technologie wordt gezien als het middel om de productiviteit te verhogen. Maar is dat altijd zo? Feitelijk klopt het, maar de belangrijkste vraag is of iedere gebruiker ook de onderlinge verschillen en voordelen kent van het steeds grotere aantal applicaties. Waarom worden er bijvoorbeeld nog vragen per e-mail gesteld, terwijl dit ook in een chatbericht kan? Of zou het voor kunnen komen dat de mogelijkheid van videoconferencing wel geboden wordt, maar dat er toch collega’s zijn die weerstand hebben en niet zomaar willen of kunnen veranderen? Onbekend maakt onbemind. Dat er meer applicaties zijn dan ooit tevoren staat beschreven in recente blogs over bijvoorbeeld Microsoft Flow, Sway en PowerApps. De vraag blijft natuurlijk of deze productiviteitsverhogende tools nu ook gebruikt worden.

Omgaan met verschillende generaties

Bedrijven willen met nieuwe technologie aantrekkelijk zijn voor een nieuwe generatie door hen te laten beschikken over de meest recente tools. Flexibeler werken is waar het tegenwoordig om gaat, maar de generatie die jarenlang een vaste ‘negen-tot-vijf baan’ heeft gehad zal daar mogelijk wat langer aan moeten wennen. Daarom is het goed aandacht te schenken aan iedereen die extra hulp nodig heeft.

Welke eerste hulp kan je zelf geven?

Beter samenwerken en digitale verandering kan onder andere bereikt worden door:

  • Samenwerking te stimuleren. Laat medewerkers, die over extra kennis van een applicatie beschikken, deze kennis overdragen aan andere collega’s. Organiseer als voorbeeld maandelijkse kennissessies.
  • Rust te creëren. Bijvoorbeeld door apps die niet gebruikt worden voor zijn/haar functie te verwijderen of te helpen bij het inrichten van een persoonlijk dashboard.
  • De voordelen te laten ervaren. Soms is er slechts medegedeeld dat er nieuwe tooling beschikbaar is, zonder duidelijk te maken wat iemand eraan heeft.
  • Successen te delen. Dit werkt nog steeds het beste om medewerkers te doen veranderen.

Natuurlijk helpen wij je met prettiger werken!

Als het om ondersteuning gaat dan vinden wij dat iedere gebruiker professionele gebruikersondersteuning verdient. Medewerkers kunnen met alle vragen en problemen, die inhoudelijk betrekking hebben op het systeem of op de verschillende applicaties terecht bij onze centrale Servicedesk via telefoonnummer 088 - 7711 007 of stuur een mail naar servicedesk@thesourcingcompany.nl.

By The Sourcing Company | Apr 8th, 2019

About the Author: The Sourcing Company

The Sourcing Company

Meest recente berichten