Bruikbare en inzichtelijke data voor elke manager? Power BI!

Welke data heb jij specifiek voor jouw functie nodig om je werk goed uit te voeren? Dat is best een uitdagende vraag, want de hoeveelheid data neemt exponentieel toe. Er ontstaat daardoor het risico dat waardevolle data niet benut wordt ten behoeve van de business. En met de overvloed aan data zijn we allang op het punt beland dat het menselijk brein al deze data onmogelijk kan verwerken. Wie dat wel kan? PowerBI!

afbeelding

Combineren en gebruiken van databronnen

Data staat op veel verschillende plekken opgeslagen, bijvoorbeeld in Excel bestanden, CRM systemen, Cloud platformen, persoonlijke folders en nog heel andere locaties. Al deze bronnen kunnen met Power BI worden aangesproken en met elkaar gecombineerd worden. Vervolgens kunnen er onderlinge relaties en logische verbanden worden gelegd en berekeningen worden uitgevoerd van allerlei denkbare scenario’s. Natuurlijk dien je zelf te ervoor te zorgen dat de data die je gebruikt correct is.

Duidelijke output om interne en externe klanten nog beter van dienst te zijn

De kracht van Power BI zit in het feit dat de output die gegenereerd wordt bestaat uit goed te begrijpen, overzichtelijke afbeeldingen en grafieken. Daardoor wordt de data in één oogopslag voor iedereen duidelijk, inzichtelijk en bruikbaar. Zo genereert Power BI voor ons bijvoorbeeld een rapportage over onze klantenservice teams waardoor we zien hoeveel tijd een klantenservicemedewerker gemiddeld besteedt, hoeveel calls er per dag binnenkomen en of er wel of niet vanaf het hoofdnummer wordt doorgeschakeld. Op basis van dat soort data kunnen we de eigen klantprocessen steeds verder optimaliseren en ervoor zorgen dat klanten nog sneller en beter geholpen worden.

Nog meer voorbeelden waar je Power BI voor kunt inzetten

Het aantal slimme manieren om business intelligentie toe te passen is oneindig en sterk afhankelijk van het bedrijf of afdeling waar je voor werkt. Daarom eens een aantal scenario’s in de vorm van vraagstellingen. Als het antwoord negatief is, dan is het positieve nieuws dat de antwoorden op deze vragen in alle gevallen zijn: Met Power BI wel!”

  • Heb je alle bestellingen van deze maand in beeld van je allergrootste klant?
  • Ken je de belangrijkste issues van de supportafdeling voor deze maand?
  • Is bekend welke communicatiemiddelen het meest door klanten gebruikt worden? E-mail, chat, de telefoon?
  • Is er inzicht in alle uitstaande orders en hetgeen we deze maand nog gaan verwachten?
  • Weet je wie het eerste kwartaal jouw drie grootste klanten waren?
  • Weet je welke medewerkers van jouw klantenserviceafdeling het productiefst zijn?

In al dit soort situaties ontvang je van Power BI een bruikbare grafiek of staafdiagram. Als je al dit soort vragen met Power BI kunt oplossen dan betekent dat ook dat je betere en kortere klantgesprekken kunt voeren. Accountmanagers kunnen bijvoorbeeld een grafiek of statistiek meenemen tijdens een accountbespreking om de overeengekomen KPI’s te verduidelijken. ?

Waar kan Power BI jou bij helpen?

Ongetwijfeld heeft deze blog je aan het denken gezet en zijn er mogelijkheden om met Power BI de bij jouw verborgen data beter te ontsluiten en bruikbaar te maken. Want wat wil jij weten wat Power BI allang weet?

By The Sourcing Company | May 23rd, 2019

About the Author: The Sourcing Company

The Sourcing Company

Abonneer je op onze blogs

Meest recente blogs